Tuesday, May 8, 2012

אמור

Death Penalty - only when the Mikdash is functioning

סוף פרשת קדשים
(כז) וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יִהְיֶה בָהֶם אוֹב אוֹ יִדְּעֹנִי מוֹת יוּמָתוּ בָּאֶבֶן יִרְגְּמוּ אֹתָם דְּמֵיהֶם בָּם: פ
פרשת אמר
(א)   וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו:
רש"י מסכת יבמות דף ד עמוד א כל דמיהם בם בסקילה היא דגמרינן (סנהדרין דף כג) מאוב וידעוני דכתיב בהו ירגמו אותם דמיהם בם (ויקרא כ).
ספרי דברים פרשת ראה פיסקא צ וסקלתו באבנים, יכול באבנים מרובות תלמוד לומר +ויקרא כ כז+ באבן אי באבן יכול באבן אחת תלמוד לומר באבנים אמור מעתה לא מת בראשונה ימות בשניה.
מדרש תנחומא פרשת אמור סימן ג ג] אמור אל הכהנים. מה כתיב למעלה מן הענין, ואיש או אשה כי יהיה בהם אוב או ידעוני וגו' (ויקרא כ כז), זש"ה וכי יאמרו אליכם דרשו אל האובות ואל הידעונים (ישעיה ח יט), אמר הקדוש ברוך הוא לישראל אם יאמרו אליכם דרשו אל האובות, והניחו אלהים שבשמים, אמרו להם הלא עם [אל] אלהיו ידרוש (שם /ישעיהו ח' י"ט/), כשם שאמר אליהו לאחזיהו המבלי אין אלהים בישראל וגו' (מ"ב =מלכים ב'= א ג), למה לנו להניח לחי העולמים, וה' אלהים אמת [הוא אלהים חיים ומלך עולם] (ירמיה י י), וכתיב ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים (דברים ד ד), לפיכך נדרוש באלהים חיים, אבל [אלוה] אומות העולם מתים, כמוהם יהיו עושיהם (תהלים קטו ח), מה כתיב אחריו לתורה ולתעודה [אם לא יאמרו כדבר הזה אשר אין לו שחר] (ישעיה ח כ), ר' יוחנן ור' לקיש, ר' יוחנן אמר אמר הקדוש ברוך הוא אם לא יאמרו כדבר הזה לאומות העולם אשר אין להם שחר, [ור' לקיש אומר אשר אין לו שחר] האובות והידעונים על עצמם אינן מעלים את השחר, שהם נתונין באופל, וכל שכן על אומות העולם, ואם תאמר ממי נדרוש, הרי הוא אומר, ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט וגו' על פי התורה אשר יורוך (דברים יז ט יא).



Mp3 טומאת כהן גדול 

הר צבי

עשרה הרוגי מלכות


עשרה מחכמי המשנה שמסרו נפשם על קדוש השם והומתו באכזריות בזמן השמד, רובם בימי טורנוסרופוס איש הדמים בידי אדרינוס. הפיוט "אלה אזכרה" המובא בסוף הערך הוא קינה על הרוגים אלה.

עשרה הרוגי מלכות - עשרה חכמים שמסרו נפשם על קדוש השם והומתו באכזריות בזמן גזירות השמד, רובם בימי טורנוסרופוס, בידי אדרינוס. במסורה קדומה זו יש נוסחאות שונות במדרשים הרבה. נראה משמות התנאים הקדושים האלה שלא היו בזמן אחד, והמסורה קבצתם יחד כדי לעורר ההתלהבות.
מחבר הקינה "אלה אזכרה ונפשי עלי אשפכה" שאומרים בקינות בתשעה באב ובסליחות ביום הכפורים, הלך בעקבות המסופר באיכה רבה (פ"ב, על הפסוק "בלע ה' ולא חמל").

הקינה נכתבה בלשון קלה ובדרך ספורית, והיא מיוחדת במינה, ומעוררת הזדהות.

הקדושים שנזכרו הם:
  1. רבי ישמעאל כוהן גדול
  2. ורבן שמעון בן גמליאל,
  3. ורבי עקיבא
  4. ורבי חנינא בן תרדיון,
  5. רבי חוצפית המתורגמן
  6. ורבי אלעזר בן שמוע,
  7. רבי חנינא בן חכינאי
  8. ורבי "שבב הסופר,
  9. רבי יהודה בן דמה
  10. ורבי יהודה בן בבא.

במדרש תהילים פ"ט נזכרו:
  1. רבן שמעון בן גמליאל
  2. ור' ישמעאל בן אלישא כ"ג,
  3. ר' ישבב הסופר
  4. ור' חוצפית המתורגמן,
  5. רבי יוסי 
  6. ור' יהודה בן בבא,
  7. ר' יהודה הנחתום
  8. ור' שמעון בן עזאי,
  9. ר' חנינא בן תרדיון
  10. ר' עקיבא.

No comments:

Post a Comment