Thursday, February 20, 2014

ויקהל


נפש החיים
הגהה: ובזה יבואר מאמרם ז"ל ריש פרק הרואה אין הקב"ה נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה שנאמר ובלב כל חכם לב נתתי חכמה. יהיב חכמתא לחכימין (דניאל, ב) ולכאורה יפלא. דא"כ חכמה הראשונה מאין תמצ' אצל האד'. אמנם הענין. כי כתוב מפורש שגם הירא' נקראת חכמה כמ"ש (איוב, כח) ויאמר לאד' הן ירא' ה' היא חכמה. והוא מטעם הנ"ל. שהוא אוצרו הטוב של החכמה שתשתמר ותתקיים בה ז"ש שאין הקב"ה נותן ומשפיע חכמה העליונה של התורה. שתתקיים אצלו ויהא תלמודו בידו. אלא למי שיש בו חכמה היינו אוצר היראה. שהיא מוכרחת שתקדם אצל האדם כנ"ל.

 וַיֹּאמֶר לָאָדָם הֵן יִרְאַת אֲדֹנָי הִיא חָכְמָה וְסוּר מֵרָע בִּינָה. איוב

אמר רבי יוחנן אין הקדוש ברוך הוא נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה

ברכות – דף נ"ה עמוד א

 שנאמר: (דניאל ב, כא) "יהב חכמתא לחכימין ומנדעא לידעי בינה [נתן חכמה לחכמים, ודעה ליודעי בינה]".
שמע רב תחליפא בר מערבא, ואמרה קמיה דרבי אבהו[לפני רבי אבהו], אמר ליה אתון מהתם מתניתו לה [אתם משם שונים לה], אנן מהכא מתנינן לה [אנחנו מכאן שונים לה], דכתיב: (שמות לא, ו) "ובלב כל חכם לב נתתי חכמה".

No comments:

Post a Comment