Thursday, February 6, 2014

תצוה Tetzave




האם זר כשר להדלקה
רמז לחנוכה
מקור למהדרין במצות חנוכה
יומא כד
שבת כא
שפת אמת
רמב"םריטב"א






text http://bit.ly/vCQx8A parashat vayetze, פרשת ויצא, shem ever, secrets of creantion, kabala, gematria
במסכת מגילה פרק א - מגילה נקראת טז:
תניא: היה יעקב בבית עבר מוטמן ארבע עשרה שנה. 
עבר מת לאחר שירד יעקב אבינו לארם נהרים שתי שנים. יצא משם ובא לו לארם נהרים. מובא ברש"י בראשית כח-ט מכאן שנטמן בבית עבר ארבע עשרה שנה ואחר כך הלך לחרן ולא נענש על כך.
ואיה מרומז בפסוק דבר זה כתב בבעל הטורים שרמוז
ויצא יעקב מבאר שבע
מבאר שבע -- ר"ת שם 
יעקב מבאר שבע -- ס"ת עבר
רמז למה שאמרו חז"ל שלמד מקודם בישיבת של שם ועבר ואח"כ הלך לחרן.
מה למד בישיבה
יש לדעת מה למד בשם ועבר, וכן מצינו אצל יוסף בן זקונים הוא ליעקב וכל מה למד בשם ועבר מסר ליוסף בנו
ע"פ הפשט
ואמר רבי יעקב קמנצקי ז"ל שרבקה שלחה בנה יעקב לישיבת שם ועבר ומה לומדים בישיבות הללו? שם בן נח היה בדור המבול ועבר היה בדור ההפלגה , בישיבה של שם למדו איך לנהוג באנשי דור המבול, ובישיבה של עבר, איך לנהוג באנשים של דור הפלגה. וזה היה ההכנה ליעקב קודם בואו לבית לבן הארמי. 
ע"פ הסוד
וע"פ הסוד, כתב המהרש"א (ערובין כא) שהתורה מחולקת בד' פנים, פרד"ס, פשט דרש רמז סוד. פשט זו הלכה למעשה (ש"ע) דרש מנין יוצא הלימוד (גמרא ומדרשי הלכה) ורמז וסוד הם מעשה בראשית ומעשה מרכבה.
לפ"ז י"ל שלמד יעקב אבינו כל התורה 
נגלה (פרש ודרש) 
ונסתר (מ"ב ומ"מ).
ומה היא המעשה בראשית, זאת שם של מ"ב אתיות, ומה היא מעשה מרכבה היא שם ע"ב.
שם את השם של מ"ב וע"ב שהם ניתן ברמיזה וזה מסר לבנו יוסף, 
ובשמות אלו מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית, 
ובו יצאו ממצרים מ"ב מסעות
ולכן ספר התורה נכתב מ"ב שורות
ושני שמות הללו נקראו אורים ותומים האורים שמאירים את העינים, שכתבים שם מ"ב הוא האורים ומכניסו בתוך החושן המשפט (לדעת רשב"י) שמאיר את העינים, ותומים הוא כתיבת שם ע"ב. [רש"י פרשת תצוה (ל) את האורים ואת התומים - הוא כתב שם המפורש, שהיה נותנו בתוך כפלי החשן, שעל ידו הוא מאיר דבריו ומתמם את דבריו. ובמקדש שני היה החשן, שאי אפשר לכהן גדול להיות מחוסר בגדים, אבל אותו השם לא היה בתוכו, ועל שם אותו הכתב הוא קרוי משפט, שנאמר (במדבר כז כא) ושאל לו במשפט האורים:]
ושם זה משמרת את כל מי שיודעו, ובו יש עליה מן גלות, 
ושם ע"ב הוא בקריעת ים סוף בו קרע ארונו של יוסף הים, 
ונקרא ע"ב גשרים, והוא השם של תומים של חושן כהן גדול, 
ואלו השמות מ"ב מתחיל באותיות אבג שהוא ר"ת אהובים ברורים גבורים, ושם ע"ב נגמר בשם מו"ם ר"ת משרתים ואשר משרתיו, עיין באר היטב הל' ק"ש ריש סי' נ"ט שהמכוין באלו נשמר כל היום.
וה"ו התחלת מעשה מרכבה
רש"י שמות פרק טו פסוק ב ראתה שפחה על הים מה שלא ראו נביאים: 
והנה יצי"מ היה בשם דצך עדש באחב שהוא כמנין אשר 
בשם מ"ב עלו ממצרים. 
ובמכות אש"ר (דצך עדש באח"ב) כל המחלה אש"ר שמתי במצרים לא אשים עליך נגוף למצרים ורפוא לישראל.

No comments:

Post a Comment